A résztvevők személyiségfejlesztése a mozgáson alapuló élmény általi nevelés eszközével történik

Már csak néhány nap választ el a tanév végétől. Sok szülő már korábban gondoskodott arról, hogy a nyáron legalább egy vagy két hétre lekösse gyermeke(i) feles energiáit, s értelmes elfoglaltságot találjon neki(k). Az Élményzóna napközis tábora garantáltan ezek közé tartozik.

Mi fán terem az élménypedagógia?

Az élménypedagógia magyarországi megjelenésével egyidős az Élményzóna Egyesület munkája. A civil szervezet Pécsett – a Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési Karán – kezdte el működését, egy kis kitérő után éppen most költözött vissza a Szántó Kovács János utcába. Tavaly közel tízezer gyermeket, felnőttet mozgattak meg játékos programjaikkal.

Az élménypedagógia gyökerei John Dewey munkásságáig nyúlnak vissza. Az ismert oktatásfilozófus-pedagógus Dewey úgy vélte, hogy mindenfajta tanítás-tanulási folyamat központjában a tanuló saját élményének kell állnia. Ennek hatására indította el Kurt Hahn német pedagógus az első Outward Bound programot Nagy-Britanniában az 1940-es években. Az eredetileg egy brit tengerészek számára kifejlesztett módszer a II. világháborúban elszenvedett súlyos emberáldozatok feldolgozására jött létre, s később széles körben elterjedt az Egyesült Királyságban a fiatal civil lakosság körében is. Később (az 1970-es években) a programot elkezdte alkalmazni a veszélyeztetett fiatalok számára nyújtott személyiségfejlesztésben is.

A gyermekek főleg szabadtéren, természeti környezetben, szokatlan helyzetben végeznek strukturált gyakorlatokat

Az élménypedagógiai tevékenységek és gyakorlatok fejlesztésének aranykorát az 1970-es évek végétől a ’80-as évek végéig terjedő időszak jelentette. A kaland- és élménypedagógia Magyarországon mostanában kezd fejlődni és terjedni, s elsősorban a hagyományosan népszerű rekreációs tevékenységekre (erdei iskola, nyári tábor) épít.

Mit kap a gyermek, ha részt vesz egy ilyen táborban?

A résztvevők számára biztosítjuk a személyiségfejlesztés különböző lehetőségeit, különös tekintettel a mozgáson alapuló élmény általi nevelésre” – mondja Horváth András oktató-tréner. „A módszer lényege, hogy a tapasztalati tanulás csoportdinamikai folyamatainak hatására a résztvevők új ismereteket szereznek.”

Nagyon fontos szerepet kap a csapatszellem, a közös, stratégiai gondolkodás fejlesztése, a csoportdinamika

A tanulási, fejlesztési folyamat során a fiatalok előre tervezett, főleg szabadtéren, természeti környezetben, szándékosan szokatlan helyzetbe hozva, strukturált gyakorlatokat végeznek. Az egymásra épülő feladatok mind az egyénnek, mind a csapatnak kihívást jelentsenek, ugyanakkor mindenki számára teljesíthetők. A jól tervezett folyamat hatására a gyakorlatok egyfajta áramlat-élményt nyújthatnak. A csoportosan leküzdött feladatok pozitív megerősítést adnak, ez erősíti a motivációt, az elköteleződést, a csapatszellemet.

Kerítés, pókháló, kötélhíd – megelevenedik A dzsungel könyve

Az Élményzóna Nyári Napközis Táborban 2017. június 19-től 5 héten keresztül folyamatosan a gyakorlatban is megtapasztalható mindaz, amiről eddig cikkünkben értekeztünk. A több alkalommal megrendezett Kalandhét (melynek bázisa a PTE KPVK PKK – Pécs, Szántó Kovács János u. 1/b) tematikája a 6-12 éves korosztályt célozza meg.

A dzsungel könyve keretmesére épülő programok során – természetesen biztonságos keretek között – elektromos kerítésen, pókhálón, kötélhídon, sötét erdőn kell átvágniuk a gyermekeknek. A sok kis Maugli találkozik majd Bagirával, Kával, Baluval, és a végén megküzdenek Sir Kánnal is. A program elérhető a http://elmenyzona.hu/tabor oldalon.

A tréner a saját kislányát is az élménypedagógia elvei szerint neveli

Horváth András

Talán érdekes lehet, hogy az oktató-tréner, Horváth András számára mi jelent motivációt? Erről így fogalmaz: „Életemben mindig is központi szerepet töltött be a mozgás és a tanítás. Szerencsésnek érzem magam, hogy rátaláltam két legnagyobb szenvedélyem, a pedagógia és a sport legjobb ötvözetére, az élménypedagógiára. Munkám során oktatóként a hallgatóimat, és apaként kislányomat is igyekszem úgy nevelni, hogy saját tapasztalataikból tanuljanak a legtöbbet. Az általam létrehozott Élményzóna projekt alapfilozófiája, hogy szándékoltan szokatlan helyzetbe hozzuk a résztvevőt, ezáltal kimozdítsuk a komfortzónából. Egyre magasabb kihívást jelentő feladatokon keresztül megismeri saját és társai határait.

3 óra alatt 600 gyerek és 60 pedagógus „élményzónázott” a Testvérvárosok Terei Általános Iskolában

Ahogy az Élményzóna csapata Pécs számos oktatási intézményében megfordult már, így az összes kertvárosi iskolában bemutatták az érdeklődőknek a programot egy-egy Kalandnap keretében. A fogadtatás mindenhol egyértelműen pozitív volt. A Testvérvárosok Terei Általános Iskolában 3 óra alatt 600 gyereket és 60 pedagógust mozgattak meg. Az elmúlt héten a Nevelési Központ óvodájában tartottak A dzsungel könyve keretmesére épülő kalandos, játékos napot.

Nemcsak részt venni, oktatni is lehet!

Akinek annyira megtetszene az élménypedagógia, hogy szívesen foglalkozna fiatalokkal, az beiratkozhat az Élményzóna Egyesület akkreditált képzésére pedagógusi és szociális területen is. A kurzus 2017. augusztus 28–30. között lesz Pécsett. Részletek, jelentkezés: www.elmenyzona.hu.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük